• Grunnundersøkelser ved hjelp av dreiebor. Utviklet i Sverige på begynnelsen av 1900-t. Motorsonden overtok omkring 1967. Fotoets datering usikker.

Flere alvorlige leirskred skapte behov for systematiske grunnundersøkelser. Bruk av dreiebor var den første, standardiserte bormetoden som ble utviklet for å kartlegge relativ fasthet, lagdeling og fast grunn i områder med leire og leirholdig grunn. Man registrerte motstand mot nedtrenging av en standard utformet borspiss, trinnvis ved standard belastning og med rotasjon. Utstyret var tungt å transportere og den manuelle boringen tids- og arbeidskrevende, ofte med uheldige arbeidsstillinger. Utstyret var derfor lite egnet for undersøkelser av vegtraseer der det ofte er behov for et stort antall borpunkter.

Kilde: Rapport nr: 2550, Teknologiavdelingen SVV: "Grunnboringsutstyr 1960-2000"
    Photo: Ukjent fotograf / Norsk vegmuseum

Grunnundersøkelser ved hjelp av dreiebor