• Klassebilde Lysøy skole, Lysøya, Bjugn.
    Photo: Museet kystens arv

Klassebilde Lysøy skole, Lysøya, Bjugn.

Fosen bildearkiv eies av Bjugn bygdatunlag, Mølnargården, Bjugn.

5 comments

• Lærer Bjarne Opland f.1890 i Flatanger var en periode lærer på Lysøy skole (Lysøysundet). Men Bjarne Opland og hans familie bodde på Solheim skole (Asserøy skole) i Asserøy skolekrets.
  • Solheim skole i Asserøy som lå like ved riksvegen og Valatjønna i Asserøya ble oppført ca 1916. (Gammelskolen i Asserøya lå lengere øst ved gården Eidet.) Langt senere, midt på 1950 tallet, bygget lærer Bjarne Opland egen bolig i Lesetbakken like ved Solheim skole og flyttet dit. Lærer Bjarne Opland fylte 70 år i 1960.
  • Bjarne Opland var ordfører i Jøssund kommune i periodene 1932-1941 og 1945-1946. Under krigen ble Bjarne Opland arrestert av tyskerne og plassert i fangeleiren Falstad, etter en periode slapp han ut fra Falstad og fikk reise heim til Asserøya, der fikk han tips om at han måtte flykte til Sverige, og det gjorde han. Da krigen var over ble Bjarne Opland igjen ordfører i Jøssund kommunen. Bjarne Opland var også formann og dirigent i sangkoret i Asserøya.
  • Bjarne Opland var også kirkesanger/klokker og han forrettet enkelte ganger ved begravelser i kretsen da sognepresten bodde på Å i Åfjord. Jøssund kirkesokn tilhørte den gang Åfjord prestegjeld. Det var ingen bilvei før midt på 1950-tallet, så prest og lensmann måtte før den tid i båt over Tiltrem-strømmen.
  • Det er flere bilder hvor han er med her i digitaltmuseum, søk på Bjarne Opland