• Yukigassen i Vardø i april 2006.
Yukigassen er et snøballspill som kom til Vardø fra Sobetsu i Japan der ble denne vinteridretten utviklet på midten av 1980-tallet. Spillet ble presentert for vardøværingene i 1996. Det første mesterskapet i Vardø ble arrangert i 1997. Yukigassen er et spill mellom to lag. Et lag består av maks. 10 påmeldte spillere. Det skal alltid være minimum 3 av hvert kjønn på banen når kampen starter. Spillet foregår på en bane som er 40 meter lang og 10 meter bred. Hvert lag skal ha 90 snøballer til bruk i hver omgang.  Disse lages maks. 30 minutter før start i en snøballpresse. Hver kamp består av 3 omganger av 3 minutter hver. Man vinner en omgang dersom man erobrer motstanderens flagg eller alle motstanderens spillere er "ute". Dersom flere enn 3 spillere fra et lag krysser midtlinja, taper dette laget. (Kilde: Yukigassen Norway)
    Photo: Siltala, Sonja / Finnmark Fylkesbibliotek (Opphavsrett)

Yukigassen i Vardø i april 2006. Yukigassen er et snøballspill som kom til Vardø fra Sobetsu i Japan der ble denne vinteridretten utviklet på midten av 1980-tallet. Spillet ble pre...