• Leirfjord, Leland, Nedre-Leland. Utenfor Tippen kafé. Bil med registreringsnummer W-233 parkert foran. Dette er en Ford T 1923-24 modell. Antatt er det Edvard Simsø som står på stigbrettet. Tippen lå på høyre side av veien, i svingen ned mot havna på Leland. I huset var det kafé og bakeri. Bakeriet skal ha vært forløperen til Eriksens bakeri i Sandnessjøen. Bilen var antagelig en av Leirfjords første og var eid av Alfred Kristiansen Simsø, dette står i bilbok for Norge 1927. Det var ofte Mattis Simsø som kjørte den.
Bildet er brukt i Leirfjordkalenderen - mai 2017.
    Photo: Myrvang, Leif / Helgeland Museum

Leirfjord, Leland, Nedre-Leland. Utenfor Tippen kafé. Bil med registreringsnummer W-233 parkert foran. Dette er en Ford T 1923-24 modell. Antatt er det Edvard Simsø som står på sti...

1 comment

• W-233 er en Ford T 1923-24-modell. Nummeret står på Ford til Alfr. Kristiansen, Simsø, Leirfjord i Bilboken for Norge 1927. (Men eies av Margrethe Antonsen, Sandnessjøen i Bilboken 1929.) Skulle tilsi at bildet er tatt på 20-tallet.