• Dagali bru over Numedalslågen ved Dagali på vegen fra Geilo mot Dagali-fjellet.  Pilarer og landkar murt i stein. Trebru, ett bjelkespenn og to spenn sprengverk.
Materialer til ny bru, en fagverksbru, er kjørt fram til bru-stedet. Trolig er 1908 starten på byggingen, og at brua ble tatt i bruk i 1909. Det sto skilt på brua med det årstallet. (Opplysninger fra Erling Bjørkheim)

Refererer til Joh. Skougaard Det norske veivæsens historie bind II, Kristiania 1914 i innledningen side  LXXXIV (84), er Dagali bro fra 1908, har to spenn à 31,0 og 8,0 meter  med kjørebredde 2,6 meter og levert av Kverner brug. Skougaard var vegdirektør i perioden 1904 -1919.

(Kilde: I Som Daga’lir 2010, ei årbok for Dagali har bygdebokforfatter Kåre Sønsterud og Reiar Aasberg en artikkel der bruene over Lågen omtales). Der går det fram at trebrua er fra 1874 og at bildet NVM-06-F-01257 er tatt av fotograf Grøvo i 1909.

(Kilde: Artikkel fra "Som Dagalir 2016", av Sverre Tollefsen og Ole Halland. Foto: Erling Bjørkheim og Ole Halland).
Utdrag av begge artiklene er vedlagt. Se Nedlastinger lenger ned på siden.
Se også bilde NVM 06-F-00608 som knyttes til dette bilde.  Der vises fagverksbrua i bakgrunnen.
    Photo: Grøvo, A. E. / Norsk vegmuseum

Bruene i Dagali over Numedalslågen