• . Vassvik. Sjøveien som går bak Gundersenhaugen. De første husene i denne veien ble bygd i 1939 og tilhørte lokfører Gustav Olsen Sjøveien 2, og lokfører Knut Sørensen nr. 4. I dette huset holdt Gestapo til under krigen. Huset ble brukt til bl.a arrest og avhørslokale. Tankanleggene i forgrunnen ble bygd på 50-tallet. I naustene som står i forgrunnen av bildet bodde det flere personer. I området bodde også  Oscar Morin og kona Kaia.
Før 1950 var det kunn ett hus på Gundersenhaugen, familien Gundersen`s som haugen har sitt navn etter.
Bak rekkebyggene går Frydenlundsgata. Rekkebyggene ligger både til Frydenlundsgata og Fritjov Nansens vei og er Narvik Boligbyggelags første store prosjekt.  I kryss med Frydenlundsgata går regnet fra venstre: Furuveien , Heggeveien og deretter Fritjof Nansens vei som krysser Sjøveien helt til høyre i bildet. I årene 1938 -39 ble de første husene i bydelen Finbekken bygd. Bl.a funkishusene til Einar Rødseth og Leif Johansen som er Frydenlundsgata 71 og 69. Samtidig ble husene til Knut Røssaak og Petter Balsnes bygd i Furuveien. 3 og 5. og passkontrollør Karl Strømsnes  sin to etg. hus i nr. 9. På andre siden av veien i nr.6  bygde stasjonsmester Ebbe Nordvik sitt hus. I 1941 - 42 ble det bygd en rekke såkaldte "Svenskhus" i bydelen. Langs oversiden av Furuveien bygde en rekke jernbaneansatte sine hus. Ellers ble det bebygd med slike hus  både langs Heggeveien, Aspeveien og Bjørkveien.
    Photo: Museum Nord

. Vassvik. Sjøveien som går bak Gundersenhaugen. De første husene i denne veien ble bygd i 1939 og tilhørte lokfører Gustav Olsen Sjøveien 2, og lokfører Knut Sørensen nr. 4. I det...