• Birgit Englund står inne på en tomt lutad mot ett spjälstaket. På husväggen ovanför en entrédörr sitter en skylt: "Telegraf Telefon".
    Photo: Grenna Museum– Andréexpeditionen Polarcenter

2 comments

• Kvinnan är Birgit Englund född 1918 i Fresta, Stockholms län. Hon var en driftig kvinna som drev olika sommarkafeer på turistorter. Senare drev hon vårdhem för psykiatriska patienter. Hon dog 1997 i Mullsjö. Hon gifte sig 1947 med smidesmästare Ruben Englund i Boget, Gränna. Efter smidesverksamheten arbetade han på Mullsjö pappersbruk. Han levde 1912-1998.

De bodde först i Boget och byggde en villa i Reaby.. Telefonstationen flyttade till en annan villa i Boget. Föreståndare där var Lisa Sandén, syster till Ruben Englund.

• Lisa Sandén var 17 år när hon tillträdde som telegrafanställd och skötte växeln. Hon godkändes inte som föreståndare pga sin ungdom. Så på pappret fick hennes far smeden Claes Englund stå som föreståndare!!