• Den gamle Lya bru ble tatt av storflommen i 1860. Brua ble etter dette flyttet lenger opp til Skjerpingjuvet. I 1934 -1936 ble denne erstattet med ny bjelkebru.
I 1934-1936 ble den gamle brua over Skjerpingsjuvet erstattet med stålbjelkebru. Her er «Brenden-laget» i ferd med å legge armering for betongdekke. Dette arbeidslaget var på denne tida spesialister i bygging av bjelkebruer med armerte betongdekke. Det er fortalt at Olav L Skjerpingen kjørte fram murstein med farens hest og fikk kr 0,60 i timen. Jobben ble kortvarig men nok til kjøp av et par skistaver til kroner 6,00.
    Photo: Ukjent fotograf / Norsk vegmuseum

Bygging av Lya bru i Torpo, Hallingdal. Armering av brudekke midt i 1935