• Høsten 1941 satte tyskerne i gang utbedring på «Indrevegen» over strekningen fra Evje til Egersund via Skeie og Tonstad i Vest-Agder. Parsellen Eiesland – Tonstad ble prioritert.
Frivillige vegarbeidere fra hele Sør-Norge tok seg arbeid her, mellom disse flere fra Hallingdal og Krødsherad. For flere ble engasjementet kortvarig. Det er fortalt at de brukte tre dager på reisa og at de bodde i brakkeleir ved Sandsvatn. Timebetalinga var uvanlig høy for den tida, kroner 3,30 til 3,60.

Kjente navn på bildet er Nils Nylænde, Knut Nymoen, Østen Nymoen, Anders Nymoen, Olaf Lysakermoen, Lars Bakken og far og sønn.
    Photo: Ukjent fotograf / Norsk vegmuseum

Hallingdøler på veganlegg i Vest-Agder 1941