• Bilde 1) Forside på album er merket "Snebrøyting og sneskjermer". Vegdirektoratet I Ad. Eske VI.
Bildene og dokumentasjon av kjøretøy og brøyteredskap omhandler snøbrøyting og framkommelighet på snøføre på 1920-1930 tallet. Bildene er fra Akershus, Elverum i Hedmark, Vestre Gausdal og Tonsåsen i Oppland, Lågendalen i Vestfold, Meheia i Buskerud, Aust-Agder, Rogaland, Sørlandet.  Bildene viser snøbrøyting på Strynsfjellet, Battenfjordfjellet, Geiranger og Skjåkfjellet. Snøbrøyting på Selbuvegen i Trøndelag og Kapfjelli i Nordland.

Bilde 2) Forside på album merket "Snebrøyting" fra 1918-1934 som knyttes til "Snebrøyting og sneskjermer". Vegdirektoratet II Ad. Eske VI.

Ref. til Meddelelser fra Veidirektøren Nr. 10- og Nr. 11-1931: "Snerydningen på våre veier vinteren 1930-1931".
Ref. til Meddelelser fra Veidirektøren Nr.1-1932:  "Snerydning. Erfaringer fra forsøksdrift ved Statens automobilruter 1925-1931. Av driftsbestyrer, ingeniør Helge Sandberg.
    Photo: Norsk vegmuseum

Photo: Norsk vegmuseum