• "Castle Holme",
bygd av jern 1875, hos Bartram, Haswell & Co i Sunderland,
lasteevne 1580 yonn, opprinnelig eiet av Hines Bros, Mayport, England, overtatt 1908 av Anton H. Mysen (ordfører i Mysen, senere i Eidsberg), 1912 solgt til Herman Jacobsen, Smertu for 45.000 kroner. Otter Halvorsen skipets kaptein mens det var  i Mysens eie. Ble i Jacobsens eie omdøpt til "Ester", ble 1916 solgt Sverige og fikk da navnet "Tärnan". I den engelske reders eie gikk skipet i ullfarten mellom Australia og England og var kjent som en god seiler. I Fredrikstad-eie seilte hun blant annet på Sør-Afrika. "Tärnan" strandet natten til 18. desember 1924 under reise i ballast fra  London til Karlskrona. Bunnen ble revet opp og sto ikke til å redde.
Se: Engebretsen, s. 484.

Foto: John B. Carlsen, Torvet 1942, Kristiania.
    Photo: Fredrikstad Museum

"Castle Holme", bygd av jern 1875, hos Bartram, Haswell & Co i Sunderland, lasteevne 1580 yonn, opprinnelig eiet av Hines Bros, Mayport, England, overtatt 1908 av Anton H. Mysen (o...