• Erbrin,
firemastet, jernbark,
Fredrikstad,
bygd 1887 hos Russel & Co. i Port Glasgow, R. Dickson & Co, Glasgow, innkjøpt fra England 1910. Skipet var da i E. F. Roberts' eie, hørte hjemme i Liverpool og bar navnet London Hill. Det var Herman Jacobsen, som var Fredrikstads største  seilskipsreder i årene før og under første verdenskrig, som sto bak kjøpet, men også megler Schûbeler var en av flere som hadde bidratt. Skpet kom for første gang til Fredrikstad 7. mai 1910 og gikk for fulle seil og uten slepebåt for baugen da den sto opp Østerelven i stiv kuling og la til ved Vaterland. Erbin ble satt i fart på Australia med trelast ut og korn tilbake. I 1911 gjorde Erbin reisen Fredrikstad-Buenos Aires på kortere tid enn noen annen seiler inntil da hadde gjort, abgivelig under 40 døgn, med gatesten i lasten. Solgt tl Sverige 1915 og fikk først navnet Magda, senere Gullman.
Se fyldig beskrivelse av skipet hos Engebretsen, sidene 402-408.
    Photo: Fredrikstad Museum

Erbrin, firemastet, jernbark, Fredrikstad, bygd 1887 hos Russel & Co. i Port Glasgow, R. Dickson & Co, Glasgow, innkjøpt fra England 1910. Skipet var da i E. F. Roberts' eie, hørte...