• Sporvogn av Schuckert-typen tilhørende Kristiania Kommunale Sporvei full av reisende i snøføre på Slemdal stasjon
    Photo: Ukjent / Norsk Jernbanemuseum

1 comment

• Dette er faktisk ikke Holmenkolbanens tilhenger, men motorvogn 218 fra Kristiania kommunale Sporvei som er på besøk på Slemdal stasjon på Holmenkolbanen. Bildet er datert til 1904 og KAN være i forbindelse med Kristiania elektriske Sporveis ti-årsjubileum (1894 - 1904) som ble feiret med en felles tilstelningen på Holmenkollen for alle ansatte, men det er også viktig å vite at en del av den kommunale sporveiens vogner i en periode i 1899 ble stallet opp på Holmenkolbanens staton. Vognene var teknisk svært like Holmenkolbanens vogner idet Schuckert & Co stod for både HkB og KKS tekniske utstyr. Schuckert hadde bedt om at vognene ble prøvekjørt på HkBs anlegg for funksjonstest i forbindelse med idriftsettelsen ettersom den kommunale sporveiens verksted på Sagene ennå ikke var ferdig.

Ifb. med KES10-års jubileet, ble de ansatte kjørt fra Majorstuen til Holmenkollen med ekstravogner en masse fra den kommunale sporveien.