• "Svetskurs (i järnvägsstallarna) anordnad av Varbergs yrkesskolor, vars rektor Axel Fredrik Österberg står i översta raden till höger. Översta raden från vänster: 1: Gösta Hammarqvist (Bilverkstad på Borgmästaregatan), 3: Göte Kanje, 4: Erik Svensson (Varberg-Borås-Herrljunga järnväg: VBHJ), 6: Evert Nilsson (rörläggare), 7: Sten Carlsson (rörläggare), 8: Ragnar Johansson (rörläggare), 9: Sigvard Antonsson (rörläggare), 10: Erling Svensson (rörläggare), 11: Axel Österberg (rektor). 2:a raden, stående: 1: Andersson (förman vid Varbergs träförädling), 2: Harry Karlsson (VBHJ), 3: Arvid Eriksson (VBHJ), 4: Henry Johansson (VBHJ), 5: Oskar Antonsson (VBHJ), 6: Nils Jansson (VBHJ), 7: Allan Johansson (rörläggare), 8: Karl Nilsson (VBHJ), 9: svetslärare, 10: svetslärare. 3:e raden stående: 1: Sven Hermansson (VBHJ), 2: John Andersson (VBHJ), 3: Astrolf Skoglund (Monark), 4: Karl Karlsson (Monark), 5: Viklund (Monark), 6: ?, 7: John Johansson (Monark), 8: Sköld (Monark), 9: Gustav Svensson (Smed)Främsta raden, sittande: 1: ?, 2: Axel Apelqvist (Gunnebo ?) 3: Bele Bengtsson (VBHJ), 4: Gustav Antonsson (VBHJ), 5: Nils Swansson, 6: ?, 7: Orvar Larsson (Järnsängsfabriken) 8: gelbgjutare John Johansson på Påskbergsvägen, 9: Axel Johansson (förman Monark), 10: Ernst Karlsson (vattenledningskarlsson).  Många av deltagarna kunde inte jobba med sina ordinarie sysslor under vintrarna på 30-talet eftersom det var så kallt. Exempelvis Orvar Larsson fick då istället svetsa järnsängar till Kustsanatoriet och gick då kursen för att utbilda sig. Han var egentligen rörläggare."
    Photo: Björkström, Gustaf / Hallands kulturhistoriska museum

"Svetskurs (i järnvägsstallarna) anordnad av Varbergs yrkesskolor, vars rektor Axel Fredrik Österberg står i översta raden till höger. Översta raden från vänster: 1: Gösta Hammarqv...