• Se även post 00169.  Calle Nilssons hus vid Skolgatan - Sandgatan. Nilsson var lots och hjälpreda för laxfiskarna (engelsmännen) liksom hans son Charles senare gjorde detsamma.Här hade Reinholdssons kafé och konditori många år. På somrarna var det kaffeservering i trädgården t.v. där uppträdde bl.a. Brazil Jack (Trolle Rohlius far) många gånger. T.v. härom låg den gamla bommastugan. Ernst Walerius.  Fastigheten flyttades 1924 till Skogskyrkogården, den revs i nov/dec 1970.
    Photo: Rian museum
    Photo: Rian museum

Se även post 00169. Calle Nilssons hus vid Skolgatan - Sandgatan. Nilsson var lots och hjälpreda för laxfiskarna (engelsmännen) liksom hans son Charles senare gjorde detsamma.Här ...

Lokal benämning: Reinholdssons