• Fredrikstad, Vestsiden, Fredrikstad jernbanestasjon. Bjørnstjerne og Caroline Bjørnsons ankomst 16. juni 1908.
Fredriksstad Blad fra samme dato: "En liden Høitidelighet fant sted Kl. 12 3/4 ved Bjørnstjerne Bjørnsons Ankomst i dag på Jernbanestationen. Frisinnede Ungdomslags Fane var fremmødt, tilligemed Mennesker af alle Aldre og alle politiske Partier og Aldre." Skolebestyrer Jørgen E. Møller holdt en tale, skriver FB og "Talen efterfulgtes af kraftige Hurraer fra den forsamlede Mængde." Bjørnsom trådte frem og holdt en takketale. FB fortsetter: "Bjørnson, der saa riktig kjæk og rask ud, forbrændt som han var, kjørtes strax efter sammen med sin Hustru og en del av den Møllerske Familie ud til Under-Lien i Torsnes. Fotograf Giebelhausen var tilstede og tog flere Billeder af den lille Høitidelighed". - Adjunkt Jørgen E. Møller var skolebestyrer på pikeskolen frem til 1908, Han var en fremtredende politiker i Fredrikstad i det  første ti år på 1900-tallet. Dagen etter Bjørnsons ankomst, holdt han en tale i Arbeiderforeningen i forbindelse med 100-årsdagen for Henrik Wergelands fødsel. Wergeland var født 17. juni 1808 og døde i 1845. - Bjørnson var født i 1832 og døde i 1910.

Foto: Fotograf Fredrik Giebelhausen.
    Photo: Fredrikstad Museum

Fredrikstad, Vestsiden, Fredrikstad jernbanestasjon. Bjørnstjerne og Caroline Bjørnsons ankomst 16. juni 1908. Fredriksstad Blad fra samme dato: "En liden Høitidelighet fant sted K...