• Faksimile av annonse fra motorsagprodusenten Partner, publisert i «Skog- og landarbeideren» som var Skog og landarbeiderforbundets medlemsblad i 1973. Blikkfanget er et stort fotografi av fem unge, vakre kvinner i tidstypiske klær og med hver sin motorsag i hendene. Under bildet finner vi teksten «5 partnere å velge mellom!» Samtidig som dette utsagnet forteller at Partner-konsernet hadde fem ulike modeller å velge mellom, var det nok også, for overveiende mannlige motorsagkunder, nærliggende å betrakte de kvinnene som potensielle partnere. Annonsen forsøkte med andre ord å motivere til innkjøp av motorsag, samtidig som det kunne oppfattes som om den spilte på et begjær knyttet til vakre kvinner.

Annonsen har underteksten «Den dyreste. Den billigste. Den mest avanserte. Den absolutt enkleste. Den største og minste. 5 modeller fra Skandinavias største spesialfabrikk for motorsager. Robuste. Driftssikre. Verktøy for mannfolk som verdsetter sin tid.» Dersom også karakteristikkene i denne teksten overføres på kvinnene som her viser fram sagene, kan det lett oppfattes som om de her knyttes til varer og objektifiseres på en problematisk måte. Dette var et perspektiv som fikk stadig mer oppmerksomhet i 1970-åra, og framfor alt etter 1975, som var FNs internasjonale kvinneår. Markedsføring som spilte på kjønn på denne måten møtte stadig mer kritikk og forsvant derfor gradvis fra media. I ettertid har slik markedsføring blitt oppfattet som latterlig.

Sagmodellene markedsføres med følgende betegnelser og modellkarakteristikker: «MiniP For aktive hobbyfolk», «R16 Ypplig gård[s]sag», «R117 Ny avansert og rimelig modell», «R19 Yrkeshoggerens gode venn» og «R22 Proffsagen».

Selskapet Partner Motor A/S, med adresse i Trondheimsveien i Oslo står bak annonsen, som også poengterer at dette firmaet representerte «Skandinavias største spesialfabrikk for motorsager».
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Faksimile av annonse fra motorsagprodusenten Partner, publisert i «Skog- og landarbeideren» som var Skog og landarbeiderforbundets medlemsblad i 1973. Blikkfanget er et stort fotog...