• Fredrikstad. Portrett. Jacob  Adolf Apenes (1828-1882), født på Ny-Nygaard, skipsreder, overtok gården Kniple i 1877. Han hadde ikke etterkommere, og hans hustru Sophie, f. Pande, ble sittende med gården til 1911 da han solgte den til kommunen. Jacob Adolf Apenes ble skipsborger i 1851. Samme år førte han briggen Preciosa. Jacob Adolf Apenes var eldste sønn av Jacob Apenes (1796-1886) som 30  år gammel kjøpte storgården Nygaard.
    Photo: Fredrikstad Museum

Fredrikstad. Portrett. Jacob Adolf Apenes (1828-1882), født på Ny-Nygaard, skipsreder, overtok gården Kniple i 1877. Han hadde ikke etterkommere, og hans hustru Sophie, f. Pande, ...