• Asterix. Fra venstre Jarle Hennøen, Martin Hermundsli, Geir Sakshaug og Arve Lyngstad.

ASTERIX
Dette bandet startet som en trio i 1968, og det var også året da den franske tegneserien Asterix ble presentert for norske tegneserielesere i Tempo. Asterix ble raskt en populær serie, og for Geir Sakshaug & co var det fristende å velge samme navn.
Historien til bandet er lang, hele 48 år. Asterix spilte sin siste dans i 2016. For målet til Asterix har hele tiden vært å spille god musikk som folk ville danse til. Og det har de gjort fra Oslo i sør til Inderøya i nord. Asterix har spilt på alt fra labbdans på ungdomsskolene til engasjement som har vart i ukevis på en eller annen danserestaurant. Bl.a. var Asterix husorkester ved Surnadal Hotell sju påsker på rad.
Den på mange vis klassiske besetningen med Geir Sakshaug (tangenter), Svein Lauritzen (gitar og sang), Jarl Hennøen (gitar og sang), Arve Lyngstad (bass og sang) og Martin Hermundsli (trommer) eksisterte fra 1978 til 1992. De ga også ut en single i 1981, «Æ og du/Bli med ut». 19 år senere, i 2000, ga de ut en CD, «30 år på veien …». Da hadde de knyttet til seg Per Arne Westavik og Ove Borøchstein som kreative tekstforfattere.
I tillegg til de medlemmene av bandet som er nevnte, er det også flere gode musikere som har tjenestegjort i kortere eller lengre tid i Asterix: Alf Ekholm, Arve Sørdal, Bjørn Ersvik, Svein Råket og Roy Bøe, for å nevne noen. Men sist, men ikke minst, er det viktig når man snakker om Asterix å ta med at de har hatt tre meget markante kvinnelige vokalister i sine rekker – Eva Peggy Stensønes, Lynni Treekrem og Inger Lise Bøe.  (Tekst: Bjørn Skarsem)

Bildet er fra avisa Tidens Krav sitt arkiv i tidsrommet 1970-1994. Nå i Nordmøre museums fotosamling.
    Photo: Nordmørsmusea

Asterix. Fra venstre Jarle Hennøen, Martin Hermundsli, Geir Sakshaug og Arve Lyngstad. ASTERIX Dette bandet startet som en trio i 1968, og det var også året da den franske tegne...