• Torpedo og miniubåt på en tilhenger.
    Photo: Ukjent fotograf / Sør-Troms Museum

Torpedo og miniubåt på en tilhenger.

4 comments

• Det er to gjenstander på vogna. Forslag: Torpedo under, miniubåt (pga. tårnet og profiler under det som kan være "stegjern") over.
  • Takk for informasjonen! Vi fant mer opplysninger om ubåten etter hvert.
  • Dette er en "Marder" miniubåt (enmannstorpedo) med torpedo montert under buken. De står på standard transporthenger, som også ble benyttet for sjøsetting (den ble rygget ut i vannet - alternativt kunne også Marder bli sjøsatt med kran).

"Marder" var en videreutvikling av den opprinnelige "Neger" som bla ikke hadde dykkekapasitet. Høsten 1944 ble dissse båtene gitt ny betegnelse av Kriegsmarine til hhv "Marder I" og "Marder II".

Det var kun en Kleinkampfflottille i Nord-Norge oppsatt med denne type miniubåt: K-Flottille 1./362 med 20 "Marder II", i Brenvik på Hamarøy. At disse skulle blitt transportert nordover til Harstad etter kapitulasjonen synes tvilsomt. Hvis bildet faktisk er tatt i (Nord) Norge er det mao mest sannsynlig på Hamarøy.

Det er ingen ekstra torpedo til høyre i bildet, men en ordinær Marder-henger, hvor miniubåten er fjernet.

Torpedoen er en G7e(TIIIb). "G7e" er kun en angivelse av kategori, dvs 53,34 cm / 7 m torpedo med elektrisk fremdrift (Kriegsmarine hadde 20 ulike varianter av G7e-torpedoer). Unik betegnelse var gitt av "torpedonummeret", dvs her "TIIIb" - dette var en spesiell versjon av "TIII" tilpasset bruk på miniubåter med redusert vekt.

• Takk for opplysningene! Mvh Sør-Troms Museum