• I Göteborg finns flera platser runt om i staden med koppling till svenskromsk nittonhundratalshistoria.  Lägerplatserna förlades ofta i vad som då var stadens ytterområden eller andra icke-planlagda områden. Romska lägerplatser har funnits bland annat i Fredriksdal (1920-tal), Kvillebäcksområdet (1920-talet) och i Bergslagsparken (1950-tal). Den här bilden är troligen tagen vid allén intill Levgrens äng 1949, där Nya Ullevi ligger idag. Bilder tagna vid samma tillfälle finns hos Kamerareportage/TT.
    Photo: Romska Kulturcentret i Malmö

I Göteborg finns flera platser runt om i staden med koppling till svenskromsk nittonhundratalshistoria. Lägerplatserna förlades ofta i vad som då var stadens ytterområden eller an...