• Framför en tältduk sitter tre personer på marken. Bildens ursrpung är okänt. Toleransen för romer har historiskt varierat mycket mellan olika samhällen och i olika tider. I det äldre bondesamhället fanns många kringresande handelsmän och hantverkare, däribland romer. När marknaden var mättad flyttade man till nästa ort. Under 1900-talet har svenska romer inte tillåtits bli bofasta, utan hänvisats att slå läger i samhällets utkant. Hur länge man fick stanna på en plats var olika från kommun till kommun, men sällan längre än tre veckor. Efter att de svenska romerna erkändes som medborgare år 1952 uppstod debatt kring gruppens svåra levnadsförhållanden. En statlig utredning genomfördes under 1954-1956 där en av slutsatserna blev att fast bostad var nyckeln till att lyckas med skolgång och arbetsliv. Från och med mars 1960 hade kommuner möjlighet att rekvirera statsbidrag för kostnader i samband med svenska romers bosättning, vilket förenklade möjligheten att få tillgång till permanentbostad, studier och arbete. Denna process kom dock att bli utdragen under flera år.
    Photo: Romska Kulturcentret i Malmö

Framför en tältduk sitter tre personer på marken. Bildens ursrpung är okänt. Toleransen för romer har historiskt varierat mycket mellan olika samhällen och i olika tider. I det äld...