• Johan Milosh Dimitri Taikon hade under sin livstid en framstående roll bland svenska romer. Han föddes i slutet av 1870-talet och var en tidig förespråkare för romers rättigheter i Sverige. Redan 1933 skrev Johan Dimitri Taikon till skolöverstyrelsen och bad om skolundervisning för romska barn. Först tio år senare, efter flera avslag, blev han hörsammad. Tillsammans med den frikyrkligt engagerade Otto Sundberg, även kallad Riga Lajos, blev han beviljad 1500 kronor för att starta en "försöksskola" vid lägret i Lilla Sköndal, Gubbängen i Stockholm. På 1940-talet var Dimitri Taikon även informant åt Nordiska museets intendent folklivsforskare Carl-Herman Tillhagen.
    Photo: Romska Kulturcentret i Malmö

Johan Milosh Dimitri Taikon hade under sin livstid en framstående roll bland svenska romer. Han föddes i slutet av 1870-talet och var en tidig förespråkare för romers rättigheter i...