• Utanför dörren till en bostadsvagn står två män och en kvinna. Kvinnan bär flera smycken, bland annat ett halsband av mynt. Mynten är smycken såväl som ett sätt att bära med sig familjens kapital då man tvingas flytta, ofta med kort varsel med lite tid för packning. Toleransen för romer varierade mycket mellan olika samhällen, men romers närvaro har sällan setts som något positivt. Ofta fick man slå sig ned i samhällets utkant, man har förvägrats fast bostad och fördrivits. Vintertid försökte man ofta bo kvar på ett ställe, för att underlätta livet. Samtidigt blev det svårare att försörja sig när man inte reste omrkring. Att pantsätta smyckena under vintern blev ett sätt att ända ha tillgång till pengar. När våren och arbetstillfällena kom kunde man sedan hämta ut sitt smycke. I mitten på 1900-talet blir det dock svårare att försörja sig på kopparslageri, förtenning och spådom. Många smycken gick då förlorade.
    Photo: Romska Kulturcentret i Malmö

Utanför dörren till en bostadsvagn står två män och en kvinna. Kvinnan bär flera smycken, bland annat ett halsband av mynt. Mynten är smycken såväl som ett sätt att bära med sig fa...