• T-8688 var en Scania-Vabis personbuss, 1951-modell, med karosseri bygd ved Larvik Karosserifabrikk. Det var Aarø Automobilselskap som kjøpte bussen for bruk i ruta Molde-Gjemnes i korrespondanse med ferge til og fra Kristiansund. Men alt i 1952 stod veien over Frei ferdig, og fergeruta ble forkortet til Gjemnes-Kvitnes. Bussene fulgte fra da av ferga og bussene gikk dermed hele veien Molde-Kristiansund. .I 1963 fikk bussen satt i dør passasjerer helt bak også. Bussen gikk fra da av i lokalruter for Hjelset Auto. Bussen var i bruk til tidlig på 1970-tallet. Bussen kostet ca. 81000 kr som ny.
    Photo: Birkeland / Romsdalsmuseet

T-8688 var en Scania-Vabis personbuss, 1951-modell, med karosseri bygd ved Larvik Karosserifabrikk. Det var Aarø Automobilselskap som kjøpte bussen for bruk i ruta Molde-Gjemnes i ...

1 comment