Svenskbybornas ankomst till Jönköping år 1929. Från tåget går färden vidare med spårvagn till I12:s gamla förläggningslokaler på Ryhovsområdet.

4 comments

• På denna bild som til synes har id JM.1987-56-1051 syns Johannes och Kristina Knutas (född Utas) och deras 8 barn. Det minsta barnet i famnen på Kristina är

Harald. Johannes och Kristina flyttade efter acklimatisering i Jönköping en tid till i Vaggeryd Småland och därefter till Gotland där de drev en liten gård. Johannes och Kristina ligger begravda i Gothem och var är min morfar och mormor.

• Tack för din kommentar och att du ville hjälpa oss förbättra informationen i Jönköpings läns museums databas.
  • De övriga barnen på bilden är Alvina (1912), Julius (1913), Gustav (1915), Andreas (1918), Emma (1920), Anna (1922) och Edvin (1925). Alvina var min farmor och hon gifte sig med en man från Jönköping och levde här hela sitt liv. Även brodern Gustav bodde i Jönköping medan resten av syskonen spreds över landet.