• St.Suniva, Åndalsnes..Fra en turistdag på Nes ca 1885-1890..Skysskjerrene står parkert helt nede i fjæresteinene og venter på at turistene skal komme i land. .Til venstre ligger Ole P Nes sitt naust, de andre Nes gårdene hadde naust ved siden av mot nord. Kaia tilhører hotelleier og landhandler Peder Kylling og pakkhuset som ble kalt hagebrygga etter Hans Hage som bygde det, tilhørte på denne tid Nesgården som Søren Næss eide. Peder Kylling fikk bygge kaia på Amtkommunens eiendom i slutten av 1870 årene, men kom senere i sak om grunnen med Søren Næss. Saken endte i høyesterett i 1892. Håndkolorert glasspate..St.Suniva, Åndalsnes..Fra en turistdag på Nes ca 1885-1890..Skysskjerrene står parkert helt nede i fjæresteinene og venter på at turistene skal komme i land. .Til venstre ligger Ole P Nes sitt naust, de andre Nes gårdene hadde naust ved siden av mot nord. Kaia tilhører hotelleier og landhandler Peder Kylling og pakkhuset som ble kalt hagebrygga etter Hans Hage som bygde det, tilhørte på denne tid Nesgården som Søren Næss eide. Peder Kylling fikk bygge kaia på Amtkommunens eiendom i slutten av 1870 årene, men kom senere i sak om grunnen med Søren Næss. Saken endte i høyesterett i 1892.
    Photo: Kirkhorn / Romsdalsmuseet

St.Suniva, Åndalsnes..Fra en turistdag på Nes ca 1885-1890..Skysskjerrene står parkert helt nede i fjæresteinene og venter på at turistene skal komme i land. .Til venstre ligger Ol...