• Milorg-jegere fra HS-1432-2, Skreia, ved en lastebil. Fra venstre: Kai Taralrud, Ole Gjestvang, Gudbrand Heiberg, disse står ved bilen. Gjemt bak granbuska på lasteplanet står Sverre Gjestvang, og videre hans bror Markus. Han i høyre bildekant, som en ser bare halvparten av, er ukjent.
Lastebilen var pyntet med granbusker i anledning av at de skulle hente kista med Julius Opåsen, opprinnelig fra Grinder i Solør, som døde etter en vådeskuddulykke på Fjørkenstadsætra i romjula 1944. Opåsen og Knut Fosse kom i et fallskjermdrop til Skreitjernmyrene. Fosse dro videre mot Gjøvik, og hadde visstnok ei stund opphold hos Madsen på Baakind. Opåsen instruerte noen milorgkarer i størhuset til Fjellhaug oppe på Fjørkenstadsætra, og fortalte hvor lett en stengun kaunne gå av. "Slik må dere ikke gjøre", sa han og dunket den i gulvet. Desverre var det igjen et skudd i våpenet, dette gikk av, og han døde. Harald Fjørkenstad hadde gått hjem en time før dette skjedde. Til stede var da bare Helge Engen og Kåre Nordahl fra Feiring. De måtte foreløpig begrave Opåsen i ei myr. Da freden kom var de oppe og gravde han opp igjen, og bar kista ned til vegen. Her ble den hentet med bilen på bildet som kjørte til Gjøvik der dete var ei minnestund, før ferden gikk videre med ferja over Mjøsa.
    Photo: Mjøsmuseet

Milorg-jegere fra HS-1432-2, Skreia, ved en lastebil. Fra venstre: Kai Taralrud, Ole Gjestvang, Gudbrand Heiberg, disse står ved bilen. Gjemt bak granbuska på lasteplanet står Sver...