• BRUNSVIKENS REPERBANE (langbanen). G.nr 5, bnr 543, bygg nr. 10118883 i Kristiansund N, Anlegget er listeført som «nasjonal verdi»  i regional delplan for Kulturminner i Møre og Romsdal og inngår i Kristiansund kommunes kulturminneplan. Langbanen står på opprinnelig plass. Brunsvikens Reperbane i Kristiansund er den siste i Norge med originalt produksjonsutstyr intakt. Fabrikken var et småskala-anlegg tilpasset et regionalt marked. Anlegget er et teknisk-industrielt kulturminne fra 1856, med kunnskaps- opplevelses- og bruksverdier, og er i tillegg Norges lengste stavlinekonstruksjon, på 212 x 5,4 meter.

- samme mann som på foto nr 1. Utdriver, Brunsvikens reperbane. ca 1930?
Originalmaterialet tilhørende Robert Gilroy Johannessen er lånt ut til Nordmøre museum, som har fått bruksrett til det digitaliserte materialet.
    Photo: Nordmørsmusea

BRUNSVIKENS REPERBANE (langbanen). G.nr 5, bnr 543, bygg nr. 10118883 i Kristiansund N, Anlegget er listeført som «nasjonal verdi» i regional delplan for Kulturminner i Møre og Ro...