• Milorggruppe HS-1432-2 (Skreia) mobiliserer på Grøna mai 1945. Fra venstre: Harald Johnsrud, Odd Rognlien (?), Olav Stensli, ukjent (bak, delvis skjult), Torbjørn Sveen (med lys genser), Olaf Olsen (med ryggen til), Rolf Aasgaard, ukjent (bak, delvis skjult), Henry Gulbrandsen (med lys topplue), Georg Johansen (med Røde Kors armbind), ukjent (halvt skjult), ukjent (bare litt synlig), Arne Simensen, Arvid Moe (med Røde Kors armbind, ukjent (med ryggen til).

Våpen kom med fly fra England, og ble sluppet ned over Skreitjernmyrene i almenningslodd nr. 5. En del av disse ble fraktet til Grøna, og gjemt blandt staur og ved under låven. Transporten av disse våpnene var et farefullt arbeid. Ingolf Rognlien forteller: En gang han kjørte med et vedlass opp til Skjeppsjøen, og med våpen skjult i lasten, var det nære på at han ble tatt av tyske soldater. Han hadde fått ymt om at de var i farvannet, og peiset på hesten og kjørte beinvegen opp Nikkerudbakken, og fikk gitt avtalt signal på avtalt sted. HS-jegerne hjalp ham å få lesset av i en fart. Deretter fikk han tørket den verste svetten av hesten, og dro nedover igjen. Da ble han stoppet for tysk kontroll, og måtte fortelle at han kjørte ved. Da det var sent på kveld lurte de på hvorfor han var så sent ute, hvorpå han svarte at han hadde besøkt svigerforeldrene sine etterpå. Hjemme igjen ble rapport avlagt til gruppesjefen, Kasper Hovelsrud, men han sov ikke bra den natta.
    Photo: Taralrud, Kai / Mjøsmuseet

Milorggruppe HS-1432-2 (Skreia) mobiliserer på Grøna mai 1945. Fra venstre: Harald Johnsrud, Odd Rognlien (?), Olav Stensli, ukjent (bak, delvis skjult), Torbjørn Sveen (med lys ge...