• "Pappa`n min" - en trafikksikkerhetskampanje i 2001 for å gjøre hverdagen tryggere for arbeidslagene som drev dekkelegging og vegoppmerking.

Motiver er trolig fra Sør-Trøndelag.

Dette var et prøveprosjekt i samarbeid mellom Vegdirektoratet og Statens vegvesen i Møre og Romsdal på mobile veganlegg og i Sør-Trøndelag på et fast anlegg.

Tanken bak  "Pappa`n min"-kampanjen, var at sikkerheten til vegarbeideren skulle bedres via følelsesmessige appeller til bilføreren om å overholde vedtatt fartsreduksjon i arbeidsområdet. På veg inn og ut av arbeidsområdet traff bilførerne tre skilt med teksten "500 meter til pappa`n min" (motiv NVM 15-F-00824), "Pass på pappa`n min (motiv NVM 15-F-00825) og "Takk" (motiv NVM 15-F-00826). Oppfattet og godtok bilføreren budskapet, hadde vegarbeideren samtidig fått en tryggere arbeidsplass.

Prosjektet var adoptert fra Danmark og var et informasjonstiltak som skulle bidra til økt oppmerksomhet og større forståelse og respekt for asfaltarbeiderens arbeidssituasjon på vegen. Gjennomgangsfiguren, eller merkevaren i kampanjen, var den vesle gutten som ber sjåførene kjøre forsiktig og passe på pappa`n hans.

Dette var ikke det eneste tiltaket som ble iverksatt for å øke asfaltarbeidernes sikkerhet. Ved siden av prøveprosjektet "Pappa`n min" var det andre tiltak som fluoriserende folie på arbeidsvarslingsskiltene, følgebil, lysregulering, oppstartmøte og jevnlige byggemøter med leggelagene, daglige meldinger gjennom NRK om hvor asfaltarbeid pågår, opplæring av trafikkdirigenter og involvering av politi.

(Kilde: Statens vegvesen sitt interne magasin i Møre og Romsdal: "Veg og Virke" nr. 1 og 2/2001, skrevet av Wiggo Kanck)
    Photo: Kanck, Wiggo / Norsk vegmuseum