Postbil (Chevrolet) på tunet på Asserøy-Marka.

6 comments

• Bildet er tatt på gården Asserøy-Marka som ligger på kysten av Trøndelag. Gården og postbilen tilhører landpostbud og gårdbruker Odin Albert Jensen Rønning (1889 – 1976).
  • Om postruta og transportmidlene. Postruta til Odin dekket strekningen fra grenda Asserøya via grenda Teksdal direkte til postkontoret i Lysøysundet. Retur fra Lysøysundet gikk via grendene Rømmen, Olden og Teksdal tilbake til grenda Asserøya. Postbilen CHEVROLET 1927-modell ble brukt til 1956, da ble det ny bil, en liten grå varebil av britisk fabrikat, en Ford Thames type 300E, med registrerings-nummer U-24343.
    Odin brukte ikke bare bil, men også sykkel, hest og vogn/sulky. Odin var med på stiftelsesmøtet for Jøssund Travklubb 15. desember 1929, (kilde: Nothoinnans julehefte 2018 "God jul i Vallersund", red. Odd Einar Drilsvik). Når det ble for mye snø til bilen ble det brukt hest og slede, noen dager ski. Ruta hadde mange bratte bakker og det kunne være mye snø. Når været vekslet mellom frost og mildvær kunne grusvegen bli veldig gjørmete og uframkommelig for bil.

• Postjobben kunne enkelte dager ta mye tid, Odin var mye borte fra gården. Mens Odin var borte med posten, var det Lina Johanna, kona til Odin, som tok seg av gårdsdrifta, dyra i fjøset og oss barnebarna med klær og mat. Odin hadde også vært medlem av skolestyret og overligningsnemda i Jøssund kommune. Odin organiserte også svømmekurs noen år for bygdas barn hvor den kjente svømmelæreren Ole Jensen fra Bjugn var engasjert. Ole Jensen hadde da kost og losji hos Odin og Lina Johanna

• Poststempel Assurøy, Asserøy og Lysøysundet mfl i Stempelkatalogen
    Bjugn12.pdf (nordenfjeldskefilateli.com)
    Stempelkatalog, Assurøy poståpneri. Jøssund herred. Trondheim. Sør-Trøndelag fylke. - Norges Postmuseum / DigitaltMuseum