• Kombinert slede og hjulgående kjøretøy konstruert av amtsingeniør Nikolai Olaf Saxegaard, Troms 1917. Han var kjent for både konstruksjon og utarbeidelse av Saxegaards rekkverk, trilleskinne, nivellerpendel. Ansatt i Statens vegvesen1890, amtsingeniør i Tromsø amt 1901, overingeniør og sjef for vegvesenet i Akershus fylke fra 1920 til sin død i 1933. Se vedlegg i Nedlastinger lenger ned på siden.
Denne sleden på bildet ble ikke masseprodusert. Sannsynligvis er det Saxegaard som sitter foran på sleden.

Kombinert slede og hjulgående kjøretøy 1917