• "Borgstova" på Lubbenes i Bolsøy som amtsingeniør Nils Hovdenak innredet som vegkontor i 1896.

Nils Hovdenak kjøpte gården "Lubbenes" i Bolsøy 1. mars 1896. Han flyttet dit med familien sin og innredet "Borgstove" som vegkontor. Bygningen var 13 meter lang, 7 meter bred, 4 meter høy og hadde 2 rom i første etasje og i 2. etasje 1 rom, gang og rullebu. Personalet ved kontoret den første tiden var foruten amtsingeniøren; 1 ingeniør som assistent, 1 ingeniør som aspirant og 1 kontormann.

Amtsingeniørkontoret ble værende på Lubbenes til 1. april 1922, da kontoret ble flyttet til K. P. Mordal sitt hus i Strandgata 3 i Molde.

(Kilde: Statens vegvesen i Møre og Romsdal sitt interne magasin «Veg og Virke» nr. 3/1984, artikkelen «Vegkontoret – 90 år i vekst og flytting» skrevet av Bjarne Rekdal.)
    Photo: Ukjent fotograf / Norsk vegmuseum