• Ras på riksveg 16  Oppdølstranda en gang på slutten av 1950-tallet - begynnelsen av 1960-tallet.

Rasoverbygget i stålkonstruksjon med tretak ble benyttet, med smale overbygg som også kunne ligge i kurve.

Vegen Surnadal-oppdøl tok til som "nødsarbeid" i 1921. Vegen ble åpnet for trafikk i 1927 og fikk riksvegstatus i 1934. Oppdølstranda var et av de mest rasfarlige riksvegparsellene i fylket, og vegen ble ofte stengt av store snøras. Et stort sikrings- og ombyggingsarbeid, med bygging av tre tunneler; Fonnefonna- (613 meter), Trettøy- (1182 meter) og Midtbekktunnelen (1042 meter), ble sett i gang i åra 1963-69 og fullført 1971-74.

(Kilder: Boka "Om samferdsel i Møre og Romsdal Del II: Samfunn og ferdsel", forfatter Arne Inge Torvik m.fl., og informasjon fra pensjonerte ansatte i Statens vegvesen i Møre og Romsdal.)
    Photo: Ukjent fotograf / Norsk vegmuseum

Ras på riksveg 16 Oppdølstranda en gang på slutten av 1950-tallet - begynnelsen av 1960-tallet