• "Sosialmedisinsk avdeling på Reknes", hvor vegkontoret hold til fra februar 1971 til de flyttet inn i Fylkeshuset 19. februar 1973.

I mars 1970 var det ved vegkontoret 69 funksjonærer, 3 oppsynsmenn, 2 oppsynsmannsassistener og 3 midlertidige engasjerte personale - i alt 77. Når en også tok hensyn til at og var spørsmål om arbeidsplass for NTH-studenter som gjorde sitt eksamensarbeid, regnet en med at ved planavdelingen, driftsavdelingen og administrasjons - og økonomiavdelingen, var det for få kontorplasser.

I påvente av at fylkeshuset skulle bli ferdig bygd hadde vegkontoret derfor bruk for midlertidige lokaler. Det åpnet seg en mulighet da "Sosialmedisinsk avdeling på Reknes" flyttet til Fylkessykehuset i Ålesund. I tiden 3 - 8 februar 1971 ble vegkontoret flyttet fra Storgata 35 og Strandgata 3 til Reknes. Arkivskapet i kjelleren i Hamnegata 37 ble også flyttet til Reknes.

Etter flyttingen hadde planavdelingen og administrasjons- og økonomiavdelingen kontor i hovedbygningen på Reknes. Noen av personalet fekk kontor i 2. og 3. etasje i et murhus som stod like ved - også kalt "Vaskeribygningen". Anlegg- og vedlikeholdsavdelingen hadde som tidligere kontor i Kirkebakken 1 - 3 og maskinavdelingen på Årø.

19. februar 1973 flyttet de fleste inne i det nye fylkeshuset. Maskinavdelingen holdt fremdeles til på Åra og laboratoriet ble værenes i "Vaskeribygningen" frem til utvidelsen av Fylkeshuset i 1984.

(Kilde: Statens vegvesen i Møre og Romsdal sitt interne magasin «Veg og Virke» nr. 3/1984, artikkelen «Vegkontoret – 90 år i vekst og flytting» skrevet av Bjarne Rekdal, og informasjon fra pensjonerte ansatte i Statens vegvesen.)
    Photo: Ukjent fotograf / Norsk vegmuseum