• Valbo kyrka.

Valbo kyrka är troligtvis Gästriklands äldsta kyrka. De första resterna av en stenkyrka, en absidkyrka vars rester återfinns under den nuvarande kyrkan, är från 1100-talet och daterades vid kyrkans restaurering 1955-1956. När den nuvarande kyrkan började byggas är oklart. Riksantikvarieämbetets bebyggelseregister anger att långhuset är uppfört under perioden 1150–1199 och ut- och tillbyggt med kor under perioden 1270–1329. Förutom högaltaret hade kyrkan två sidoaltare, det södra helgat åt Johannes Döparen (till vars ära kyrkan invigts) och det norra sannolikt till jungfru Maria.
Under 1700-talet byggdes kyrkan ut med sakristia (1736), ytterligare ett valvkvarter (1742–1743) och ett torn (1776–1777, arkitekt Olof Tempelman) till vilket kyrkklockorna flyttades från den tidigare fristående klockstapeln, som övergavs.
    Photo: Okänd fotograf / Kulturparken Småland / Smålands museum

Valbo kyrka. Valbo kyrka är troligtvis Gästriklands äldsta kyrka. De första resterna av en stenkyrka, en absidkyrka vars rester återfinns under den nuvarande kyrkan, är från 1100-...

Fotot finns ett i ett större, rektangulärt album med grönsvarta pärmar och mörkgrön snodd.