• Fra Hemmersborg i Totenvika ca. 1894. Dama i mørk kjole med en gutt ved sida av seg er Karen Mathilde Trogstad, f. Johannessen, fra Ekeren søndre, med sønnen Hans født 1890. Mannen med bart og mørk  jakke som står på jordet er muligens butikkinnehaveren Martinius M. Ødegaard ved sida av en butikkbetjent. Dama med et barn på armen er antakelig hans hustru (Gønner Hansdatter). Lærer Ellingsen sitter oppi karjolen. Han pleide spise middag på Skramstad før han ble gift. Den mørke harabikkja hører til på Ekeren.
Bildet er trolig tatt like etter at Hammersborg ble oppført, men det er allerede kommet kopper, lamper etc. i vinduene. Men vi ser at det ligger en del materialer til høyre i bildet. Inntil tverrveggen på bygningen er det reist opp flere runde steiner i forskjellig størrelse, kanskje slipesteiner.
    Photo: Christensen, Nils Ludvig (N,L.) / Mjøsmuseet

Fra Hemmersborg i Totenvika ca. 1894. Dama i mørk kjole med en gutt ved sida av seg er Karen Mathilde Trogstad, f. Johannessen, fra Ekeren søndre, med sønnen Hans født 1890. Mannen...