• Brannsjef Anders Røkkum hadde sans for tradisjoner, da også juletradisjoner. Han ga ordre om at i hele adventstida skulle lyset brenne øverst i branntårnet, og disse «Røkkumske juletradisjoner» har folket på brannvakta vært flinke til å holde ved like. I 70 år nå har lyset der oppe skint over byen for å minne oss om jula.

Historien om "Piken med vannmuggen" v/ Arild Jørgenvåg, 2019: "Statuen sto foran inngangen til Soldatheimen i Kristiansund. Men da Soldatheimen skulle rives for å gi plass til boligblokka som står der i dag, måtte også statuen fjernes. Daværende stadsingeniør og brannsjef Anders Røkkum foreslo straks statuen ble tatt ned, at den burde plasseres i parken. Dette ville ikke de folkevalgte. Det ville minne dem for mye om krigen. Den skulle på fyllinga på Hagelin. Basta.

Røkkum var ikke enig i dette. Han satte den på Hagelin, men passet på at den ikke kom i nærheten av fyllinga. En kan vel si at Røkkum med sin handlemåte reddet statuen fra å bli tilintetgjort. Etter fem års okkupasjon var det en hatsk stemning mot alt tysk i det norske folk, alt som minnet om krigen skulle ødelegges. Det er viktig her å få fram at det var majoriteten av ansatte i kommunen som satte statuen i hagen til Røkkum, på tvers av Røkkums vilje til å sette den i parken. Røkkum var dyktig og avholdt person i sin stilling som byingeniør og brannsjef, og han var en god mann for byen i de vanskelige årene under krigen. Måten saken ble omskrevet på i avisene var en dårlig måte å hedre minnet hans på, skriveriene kan misforstås som om det var han som i kraft av sin stilling tok statuen og satt den i sin hage."

Bildet er fra avisa Tidens Krav sitt arkiv i tidsrommet 1970-1994. Nå i Nordmøre museums fotosamling.
    Photo: Nordmørsmusea

Brannsjef Anders Røkkum hadde sans for tradisjoner, da også juletradisjoner. Han ga ordre om at i hele adventstida skulle lyset brenne øverst i branntårnet, og disse «Røkkumske jul...