• Fra utstillingen "i vognskjulet". .«Dronningvogna» fra Eresfjord.Vogna har vært i bruk som skyssvogn for turister på Nauste i Eresfjord. I 1923 ble vogna brukt under besøk av den nederlandske dronning Wilhelmina og prins Hendrik, derav navnet «Dronningvogna». Vogna hørte til på garden Bjørnes i Eresfjord...Den første eieren het Anton Beyer. Han ble valgt til bestyrer ved opprettelsen av ei skyssforening i Eresfjord i 1904. Foreninga ble dannet samtidig med at det ble faste anløp av turistskip på Nauste. I foreninga var det innmeldt vognmenn som til sammen disponerte mer enn 50 hester. ..«Dronningvogna» er en 4-hjuls «trille» for bruk med en eller to hester og var en vanlig type hestekjøretøy på slutten av 1800-tallet. Vogna har to seter montert i kjøreretningen. Ei trille av helt treverk, slik som denne, hadde også betegnelsen «phaeton-trille». «Dronningvogna» ble restaurert av John Beyer i Eresfjord.
    Photo: Johnny Bratseth / Romsdalsmuseet

Fra utstillingen "i vognskjulet". .«Dronningvogna» fra Eresfjord.Vogna har vært i bruk som skyssvogn for turister på Nauste i Eresfjord. I 1923 ble vogna brukt under besøk av den n...