• Fra utstillingen "i vognskjulet". .Reisekjerre fra Bergsvik.Denne kjerra har tilhørt Anders Paulsen Bergsvik (1817 - 1895). Anders bodde på garden Øvre Bergsvik som ligger på Nesjestranda. Han fikk skjøte på garden i 1841. Det er ei innskrift bakpå, der Anders har skrevet navnet sitt og årstallet 1856...Kjerra er ei typisk reisekjerre fra tida rundt 1850 og fantes på mange garder. Understellet har ikke fjærer og vogna har faste skjæker. Det er plass til to personer i setet, samt litt bagasje eller annet gods. Vi vet lite om hvordan kjerra ble brukt på Bergsvik, men antakelig har den blitt benyttet til transport til og fra Hamnavika. Den ble trolig også brukt når folket på garden skulle til kirka på Veøya. .Reisekjerre fra Bergsvik.Denne kjerra har tilhørt Anders Paulsen Bergsvik (1817 - 1895). Anders bodde på garden Øvre Bergsvik som ligger på Nesjestranda. Han fikk skjøte på garden i 1841. Det er ei innskrift bakpå, der Anders har skrevet navnet sitt og årstallet 1856...Kjerra er ei typisk reisekjerre fra tida rundt 1850 og fantes på mange garder. Understellet har ikke fjærer og vogna har faste skjæker. Det er plass til to personer i setet, samt litt bagasje eller annet gods. Vi vet lite om hvordan kjerra ble brukt på Bergsvik, men antakelig har den blitt benyttet til transport til og fra Hamnavika. Den ble trolig også brukt når folket på garden skulle til kirka på Veøya.
    Photo: Johnny Bratseth / Romsdalsmuseet

Fra utstillingen "i vognskjulet". .Reisekjerre fra Bergsvik.Denne kjerra har tilhørt Anders Paulsen Bergsvik (1817 - 1895). Anders bodde på garden Øvre Bergsvik som ligger på Nesje...