• Fra utstillingen "i vognskjulet". .Kupé er en typisk herskapsvogn. Denne vogna var i bruk på gården «Nøisomhed» ved Molde. Det er en lukket vogn med dører på begge sider, og vinduer både på sidene og foran. I kabinen er det plass til to personer i et komfortabelt baksete. Denne vogna har også et mindre bakovervendt framsete. Vogna er utstyrt med meier for bruk på vinterføre. Vi antar at vogna er produsert på andre halvdel av 1800-tallet. Tendensen gikk da i retning av lette konstruksjoner og mørke farger. .Helga Dahll kjøpte «Nøisomhed» i 1910. I tillegg til bygningene, fulgte også gardens avling, besetning av dyr, vogner, sleder og redskaper med i handelen. Helga Dahl var gift med Peter Fredrik Dahll, men hadde særeie på «Nøisomhed». Kupéen var stasvogna på garden og ble for eksempel brukt på søndager når Helga Dahll skulle inn til den katolske kirka i Molde.
    Photo: Johnny Bratseth / Romsdalsmuseet

Fra utstillingen "i vognskjulet". .Kupé er en typisk herskapsvogn. Denne vogna var i bruk på gården «Nøisomhed» ved Molde. Det er en lukket vogn med dører på begge sider, og vindue...