• Fra utstillingen "i vognskjulet". .Skysskjerre fra Veblungsnes.Skysskjerre fra rundt 1900, antakelig bygd på Setnes ved Veblungsnes. Kjerrer av denne typen ble mye brukt til turistkjøring i Romsdal. På garden Setnes var det skysstasjon med 6 hester og tilhørende vogner. Veblungsnes var et knutepunkt, med anløp av rutebåter og veiforbindelse østover til Gudbrandsdalen. Turistskipene anløp Veblungsnes fra midt på 1880-tallet og framover. Eieren av skysstasjonen var pålagt å kjøre reisende og turister med hest og vogn. Den neste skysstasjonen østover var Horgheim, 15 km unna. Veblungsnes ble etter hvert avløst av Åndalsnes som turistdestinasjon. Dette ble særlig merkbart etter åpningen av Raumabanen i 1924.
    Photo: Johnny Bratseth / Romsdalsmuseet

Fra utstillingen "i vognskjulet". .Skysskjerre fra Veblungsnes.Skysskjerre fra rundt 1900, antakelig bygd på Setnes ved Veblungsnes. Kjerrer av denne typen ble mye brukt til turist...