• Fra utstillingen "i vognskjulet". .Karjol fra Granseter i Eresfjord..Denne karjolen hørte til på garden Granseter i Eresjord. Vogna var blant hovedgevinstene i et lotteri på jubileumsutstillingen i Oslo i 1914 (Norgesjubileet), og første eier hadde vunnet den. Gitt til Romsdalsmuseet ca. 1965. ..Karjolen har kun ett sete, men bak setet finnes en kasse for proviant, som også kan benyttes som sete for en skyssgutt. Karjolen kom først i bruk i de større byene på midten 1700-tallet, og ble mye brukt på reiser av embedsmenn. I andre halvdel av 1800-tallet var den blitt vanlig i hele landet og ble mye brukt i skysstrafikk. Karjolen var et velegnet og effektivt transportmiddel på grunn av sin lave vekt.
    Photo: Johnny Bratseth / Romsdalsmuseet

Fra utstillingen "i vognskjulet". .Karjol fra Granseter i Eresfjord..Denne karjolen hørte til på garden Granseter i Eresjord. Vogna var blant hovedgevinstene i et lotteri på jubile...