• Vi ser her Oppistuggua Roset (v.Toten), eller Larsgarden (våningshuset), og bakenfor har vi Nerigarden. Oppistuggua ble tatt ned omkring 1905 da eierne Lars og Karine (Kristiansdtr.) og deres søskenbarn Marte Marie Olsdtrr. Skreppen døde samtidig og ble begravet samme dag. Nerigarden ble eier av det meste av Oppistuggua. Igjen utskilt fra Nerigarden omkring 1915, og nye hus satt opp lengre ned og øst. I 1978 var Torbjørn Byvegen eier. Nerigardens våningshus sto i 1978 i noe forandret utseende.
Personene på bildet: Kvinna lengst til venstre er Marte Johannesdtr. Roset (født 1868), gift med Martin Olsen Roset (Hytmark, født 1863) i midten bak. Foran han står barna deres, Karl Roset (født 1886) og Jenny Roset (født 1888). Marte og Martin var eiere av Roset. Til høyre står Martes mor Karen Olea Kristiansdtr. Lie (født 1830), gift til Roset og tidligere eier.
    Photo: Mjøsmuseet

Vi ser her Oppistuggua Roset (v.Toten), eller Larsgarden (våningshuset), og bakenfor har vi Nerigarden. Oppistuggua ble tatt ned omkring 1905 da eierne Lars og Karine (Kristiansdtr...