• Langvann.
Fossen ca 1890.

Et ”trafikk-knutepunkt” på veien opp til gruveanlegget i Langvandsdalen. Da gruvedrifta startet var det bare en sti der rydningsmennene hadde gått mellom Øvrevann og Langvand i de foregående om lag førti år. Da gruvedriften begynte og i de to første påfølgende årene var det denne stien som ble benyttet.

Det som skulle opp til anlegget ble sommerstid båret på rygg av mann eller hest. (For slik transport på rygg til en mann var det fast pris for ei bør på ryggen. Gruveselskapet mente at en mann greide å bære 4 våg på den strekningen og for det ble det utbetalt 4 kroner. En våg er ca 18 kg. Det vil si at for å bære 72 kg på strekningen mellom Sjønstå og Fossen så ble det utbetalt kr 4,-, eller ca 5,5 øre pr kg.) Om vinteren ble det kjørt med hest på en ”vintervei” i snøen over fjellet.

Fra Sjønstå og hit ble det bygget en kjerrevei over fjellet i årene 1888/89. Videre til gruveanlegget gikk ferden i de første årene enten med robåt eller i båt med seil. På fotoet ses en seilbåt av typen ”Listerbåt”. I 1888 ble det bygget to båter av denne typen ved Langvannet som viste seg vel anvendelig og i de neste årene ble det bygget flere.

I årsmeldingen fra den lokale ledelse ved gruvedriften til eierne i Helsingborg for 1891 er det nevnt at det da var bygget vei fra Fossen til Hellarmo. Den 1. mai 1891 ble arbeidet med å bygge en dampdrevet jernbane fra Sjønstå til Fossen påbegynt. Etter intens drift i 17 mnd. kom tertiærbanen fra Sjønstå hit til Fossen i september 1892. (Dette var den første jernbanen som var bygget og driftsatt på Nordkalotten?) Da var det også kommet båter som ble drevet med motor og damp i vannet. Arbeidet med jernbanen fortsatte og den 29. august 1893 kom det første toget til Hellarmo. Dette var i sommersesongen. Om vinteren med snø og vind greide man ikke med denne jernbanen å rydde bort snøen som dalte ned. Så da var det igjen hest og slede, eller ”apostlenes hester” som måtte anvendes over isene på de tre vannene og langs Fjellveien mellom Fossen og Sjønstå, ned til Finneid eller om så var – enda lengre. Slik var det til 1915 da det ble åpnet jernbane fra Fagerli til Sjønstå med så stort materiell at de greide vinterens mange utfordringer. Se bildene 0133 og 0155.

Foto Ukjent.

(I dette ødet inne mellom fjellene arbeidet det i 1915 om lag 1600 personer og mange bodde der med sine familier!)
    Photo: Nordlandsmuseet

Langvann. Fossen ca 1890. Et ”trafikk-knutepunkt” på veien opp til gruveanlegget i Langvandsdalen. Da gruvedrifta startet var det bare en sti der rydningsmennene hadde gått mel...