• Poastafanas sáhtostii olbmuidge Kárášjoga ja Deanu gaskka. Jovnna Hánsa guvrá fanasmohtora duohkin. Nieiddaš guovdu gova lea Káre-Sámmol Máret, r. 1930, su bálddas čuožžu Uhca-Per-Lemet Elle Sofe, r. 1923, ja olgeš ravddas Káre-Sámmol Ristin, r. 1923. Almmái čuimmiin lea sirbmálaš Uhca-Ivvár, Iver Porsanger. Gova olgešravddas nuppebeal joga dálut, mat gulle Hánssá Birehii ja Soffá Lemehii.

Postbåten drev også persontransport mellom Karasjok og Tana. Hans J. Isaksen bøyd bak båtmotoren. Jenta midt på bildet er Marit S. Østerbøl, f. 1930, ved siden av henne står Elen Sofie Klemetsdtr. Tretteskog, f. 1923 og helt til høyre Anne Kirsten S. Østerbøl, f. 1923. Mannen med båtstaken er Iver Porsanger, Sirbmá. Berit Hansdatter og Klemet Boine sin gård på andre siden av elva, i høyre bildekant.

Ny informasjon: Mannen til venstre med pipe i munnen er Samuel Østerbøl fra Nitonjarg. Marit Østerbøl flyttet til Steinkjær og fikk 4 barn (døde 2015). Samuel kjørte postrute med elvebåt og turister om sommeren. På vinteren kjørte han samme rute med hest og slede.
    Photo: Finnmark Fylkesbibliotek (Opphavsrett)

Poastafanas sáhtostii olbmuidge Kárášjoga ja Deanu gaskka. Jovnna Hánsa guvrá fanasmohtora duohkin. Nieiddaš guovdu gova lea Káre-Sámmol Máret, r. 1930, su bálddas čuožžu Uhca-Per-...