• KOBBERKJELEN FRA SMØLA
et synlig bevis på sin kobbergruveaktivitet på Smøla er en kobberkjel. Denne befinner seg i dag på Norsk Folkemuseum i Oslo og er kanskje den eldste fullstendig bevarte kaffekjelen i landet laget av kobber. Korpusen på kjelen er hamret ut av en hel plate, en meget vanskelig operasjon. Kobberslageren har nok ikke vært heldig med resultatet i dette tilfellet, for kjelen har sprukket flere steder rundt åpningen for lokket. For å tette disse sprekkene er det lagt inn stykker av kobberplate på innsiden, og disse er festet med nagler.

Kjelen har en inskripsjon datert 1723. Da satt som nevnt Niels Josten fengslet, og det er mye som taler for at det er han selv som har formulert innskriften. Videre er det nærliggende å tro at han ønsker å få laget kjelen til sin egen kone og døtre, som i likhet med han selv må ha opplevd motstanden og fortvilelsen veldig sterkt. Derfor kan kjelen ha stått i deres hjem som en form for oppreisning for faren. Inskripsjonen, som er delt i to og gravert på kjelens korpus, bærer jo nettopp uttrykk for en slik tankegang:

Ieg du af Smølens Malm i Tyhou er uddreven Med puure SteenKulls Ild til Avindsyges Harm Som gierne wilde seet,at ieg Graasteen var Bliven Skam Dem eenhver for sig, i Deris Bryst og Barm Anno 1723 Ieg nu til ære staar for Dem som mig velynder Og ofte ønsket har ieg før var kommen frem Gud glæde alle dem som troligen tilskynder Niels Iosten at Hand flere fra Smølen fører Hiem

Kjelen er 22 cm høy og har også gravert dekor på lokket. Den består av en seksbladrose og en tungebord som løper rundt kanten. Kjelen bærer tydelig preg av å være brukt over et lengre tidsrom, og har vært reparert en rekke ganger.

Kjelen ble funnet på en gård i Schleswig i Tyskland i 1780 uten at vi helt vet hvordan den har havnet der. Så langt man har brakt i erfaring foreligger det ingen nærmere opplysninger om kjelens historie før grunnleggeren av Norsk Folkemuseum, Hans Aall, i 1910 forærer den til museet. Det er selvsagt mulig at han har kjøpt den, men en annen mulighet er kanskje mer nærliggende: Niels Josten hadde en rekke døtre, og én av dem, Margareta, ble i 1729 gift med Niels Aall. Han var innvandret fra England og ble forretningsmann i Porsgrunn og er stamfar til familien Aall i Norge. Trolig har kjelen allerede med dette ekteskapet kommet i familien Aalls eie, og at den derfor har fulgt familien helt til Hans Aall donerte den til ”sitt” museum.

Som mange sikkert vil huske ble kjelen utlånt og brakt ”hjem” til Smøla i 1990 i forbindelse med 800-årsfeiringen for Edøy gamle kirke.

---

Edøy gamle kirke er en stenkirke med langplan fra ca. 1190 som ligger på Edøya i Smøla kommune i Møre og Romsdal. Den er knyttet til Den norske kirke og hører til Ytre Nordmøre prosti i Møre bispedømme.

Kirken er nevnt i et skriv fra 1695 der det står at kirken er forlenget med syv alen lang. Kirken brant etter et lynnedslag den 14. januar 1887, hvor alt treverk og interiør bortsett fra altertavla og noen få andre gjenstander gikk tapt. Altertavla ble ødelagt mye senere, under bombingen av Kristiansund i 1940. Okkupasjonsmakten benyttet kirken som lager under andre verdenskrig. Etter krigen ble kirken gjenoppbygget, og den ble gjeninnviet i 1950. I forbindelse med 800-årsjubileet i 1990 ble kirken pusset opp, og det ble satt inn et nytt orgel.

I november 2019 avdekket NIKU spor av et skip og bosetningsspor som sannsynligvis er fra merovinger- eller vikingtid rett ved Edøy kirke. -Bildet er fra avisa Tidens Krav sitt arkiv i tidsrommet 1970-1994. Nå i Nordmøre museums fotosamling.
    Photo: Nordmørsmusea

KOBBERKJELEN FRA SMØLA et synlig bevis på sin kobbergruveaktivitet på Smøla er en kobberkjel. Denne befinner seg i dag på Norsk Folkemuseum i Oslo og er kanskje den eldste fullsten...