• Brunsvikens reperbane, langbane. Utdriver. Brunsvikens Reperbane i Kristiansund er den siste i Norge med originalt produksjonsutstyr intakt. Fabrikken var et småskala-anlegg tilpasset et regionalt marked. Anlegget er et teknisk-industrielt kulturminne fra 1856, med kunnskaps- opplevelses- og bruksverdier, og er i tillegg Norges lengste stavlinekonstruksjon, på 212 x 5,4 meter.

Anlegget har stor pedagogisk verdi på mange plan. Reperbanen og dens grunnlegger, visekonsul (for Hamburg og Lübeck) Lars Lund Finckenhagen Brun (1826-1898) har gitt bydelen navnet Brunsvika og gatenavnet Banaveien.  I Riksantikvarens Verneplan for tekniske og industrielle Kulturminner, 1994, omtales banen som framtidig «visningsanlegg».
Brunsvikens Reperbane kompletterer det fredete seilskipsverftet Mellemværftet, som ligger i nærheten. Tauverk og trosser til seilskip lages etter spesialmål tilpasset hver enkelt kunde.
Banen hadde først torvtak, så spontak og har nå tak av bølgeblikk med rustangrep. Banen står på ei myr; eiendommen hette opprinnelig Mosesmyra (etter Isaach og Thomas Moses som eide gårdsbruket her 1803-57). For å forebygge ytterligere synking er det lagt jernbaneskinner på tvers.
Bildet er fra avisa Tidens Krav sitt arkiv i tidsrommet 1970-1994. Nå i Nordmøre museums fotosamling.
    Photo: Nordmørsmusea

Brunsvikens reperbane, langbane. Utdriver. Brunsvikens Reperbane i Kristiansund er den siste i Norge med originalt produksjonsutstyr intakt. Fabrikken var et småskala-anlegg tilpas...