• Geometrisk Riss Over de Gruber paa Smølen beliggende som efter et vist Alenmaaler er afpuncteret deris Interstitium imellem en anden, Saa forestilles Situationen over Edøen og Tyrhoug, hvor dend Nye Inventerte Smelte Hytte findes opmuuret... Ca. 1722. Kartet inngår i Nordmøre museums serie "MØRE OG ROMSDAL PÅ GAMLE KART".  Samlingen er satt sammen av Torbjørn Ødegaard og viser alle kjente håndtegnede kart ("manuskriptkart") over Møre og Romsdal etter eiersamling: Riksarkivet, øvrige norske samlinger og utenlandskeide, fortrinnsvis fra Det Kongelige Bibliotek i København og Geodatastyrelsen i Aalborg.  Flere kart finnes på hjemmesidene til: Statens Kartverk, NTNU og  Det Kongelige Biblioteks kartsamling. Til forfattere og forleggere som ønsker å benytte kartene i egne verk: Husk å henvise til eier av originalmaterialet ved bruk!
    Photo: Nordmørsmusea

Geometrisk Riss Over de Gruber paa Smølen beliggende som efter et vist Alenmaaler er afpuncteret deris Interstitium imellem en anden, Saa forestilles Situationen over Edøen og Tyrh...